ایمپلنت دندان چگونه است؟
نوشته شده توسط : javaneh

ایمپلنت دندان یک روش درمانی فوق العاده برای پر کردن جای خالی دندان‌ها روی لثه است، تا قبل از ابداع ایمپلنت، دندانپزشکان از راهکارهایی مثل دندان‌ مصنوعی متحرک برای درمان بی‌دندانی استفاده می‌کردند اما در این دسته از روش‌های درمانی بهترین دکترایمپلنت دررشت به علت عدم تحرک و فعالیت استخوان‌ فک و لثه، به مرور زمان استخوان‌ فک و لثه دچار تحلیل شده و این اتفاق آسیب‌های متعددی برای دهان و لثه فرد ایجاد می‌کرد.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یا همان فیکسچر درون لثه به جای ریشه دندان از بین رفته قرار می‌گیرد، پایه ایمپلنت با جنس تیتانیوم یا زیر کونیوم کاملا متناسب با ساختار لثه و فک طراحی شده است و به همین دلیل بعد از انجام جراحی ایمپلنت خبری از سایش و سروصدای استخوان‌های فک نخواهد بود.

جنس و نوع ساختار طراحی ایمپلنت‌ دندان به گونه‌ ای است که هیچ تفاوتی با دندان طبیعی نداشته و اگر شما با دندان‌های ایمپلنت شده صحبت کنید یا بخندید به هیچ عنوان کسی متوجه نخواهد شد که دندان‌های شما طبیعی نیستند.

جنس و نوع ساختار طراحی ایمپلنت‌ها به گونه‌ای است که هیچ تفاوتی با دندان طبیعی نداشته و اگر شما با دندان‌های ایمپلنت شده صحبت کنید یا بخندید به هیچ عنوان کسی متوجه نخواهد شد که دندان‌های شما طبیعی نیستند.

ایمپلنت دندان به بیماران کمک می کند تا لبخند خود را پس از، از دست دادن دندان بازگردانند؛ ساختار ایمپلنت از دندان تاج تا ریشه شبیه به دندان طبیعی است.

همانطور که می دانید تاج قسمت فوقانی و قابل مشاهده دندان است، و از آنجا که این قسمت برای جویدن غذا استفاده می شود ، به طور منظم در معرض باکتری ها قرار دارد؛ تاج در جای خود توسط ریشه دندان نگاه داشته شده است، در صورت از بین رفتن یا کشیده شدن دندان ، فضایی خالی ایجاد می شود؛ مهم نیست به چه علتی ، مهم این است که وقتی این اتفاق می افتد ، یک ایمپلنت دندان می تواند کل ساختار دندان را جایگزین کند و فضای باقی مانده را پر کند.

امروزه جراحان و متخصصین دندانپزشک ایمپلنت دندان را مناسب ترین شیوه درمانی در میان انواع روش های کاشت دندان می دانند.

ایمپلنت دندان شامل دو بخش مهم است که سهم بزرگی در عملکرد صحیح ایمپلنت دارند، بخش اول پیچ فلزی یا همان پایه ایمپلنت است که درون لثه جای ریشه قرار می‌گیرد و بخش دوم نیز مربوط به تاج ایمپلنت است که فرم یک دندان مصنوعی اما طبیعی و زیبا را دارد و روی پیچ ثابت می‌شود.

مزایای ایمپلنت دندان

  1. بهبود وضعیت گفتار
  2. طبیعی بودن
  3. حفظ بافت استخوانی
  4. جلوگیری از تحلیل لثه
  5. جویدن راحت‌تر غذا
  6. جوان‌تر نشان دادن چهره
  7. افزایش اعتماد به نفس
  8. قیمت مناسب
  9. جلوگیری از رشد باکتری ها
  10. محافظ از لثه در برابر عفونت
  11. مراقبت های اسان بعد جراحی
  12. ثابت بودن ایمپلنت
  13. مراقبت از سایر دندان ها
  14. عدم نیاز به تعویض دوره ای
  15. سرعت کوتاه درمان
  16. عمر طوانی
  17. عدم نیاز به چسب

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، یکی از بی‌خطرترین روش‌های درمانی در دندانپزشکی محسوب می‌شود اما اگر شما برای ایمپلنت به دندانپزشک غیر متخصص مراجعه کنید یا به توصیه‌های مهم مراقبتی بعد از جراحی ایمپلنت عمل نکنید ریسک پیش‌آمد عوارض ایمپلنت دندان برای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

عوارض احتمالی ایمپلنت دندان

  1. عفونت ایمپلنت
  2. آسیب دیدن سایر دندان‌ها
  3. التهاب لثه
  4. عفونت لثه
  5. درد شدید
  6. خونریزی
  7. آسیب عصبی
  8. بی‌حسی
  9. سوزن سوزن شدن‌ لثه و لب
  10. التهاب سینوس‌ها

برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان هم باید اقداماتی انجام شود که در ادامه بررسی آن ها می پردازیم:

از جمله مهمترین اقدامات جهت جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان عبارتند از:

عدم استفاده از دخانیات

استفاده از دخانیات و مصرف سیگار مهم ترین عامل ایجاد عوارض ایمپلنت دندان است. سیگار به دلیل دارا بودن ماده نیکوتین سبب خونریزی، عفونت، لق شدن ایمپلنت تغییر رنگ دندان ها و کنده شدن روکش آن ها می شود. از این رو عدم مصرف دخانیات بخصوص سیگار تا حد زیادی از بروز این عوارض جلوگیری خواهد کرد.

انتخاب یک پزشک متخصص و با تجربه

مهارت و دانش پزشک در انتخاب و نحوه اجرای ایمپلنت یکی از راه های مهم جهت جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان است. انتخاب پزشک متخصصی که دارای مدرک و گواهی تخصص و فوق تخصص در زمینه انجام ایمپلنت است. همچنین بارها و بارها این عمل را انجام داده باشد به طور حتم تا حد زیادی از بروز عوارض مربوطه جلوگیری می کند. پزشکان متخصص و باتجربه بهترین گزینه برای انجام این عمل می باشند؛ زیرا با تکنیک ها و انواع ایمپلنت آشنایی کافی دارند. از این رو بهترین نوع را با توجه به شرایط بیمار انتخاب می کنند.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در خصوص مراقبت های دندان، تعداد کثیری از مردم کشورمان به دلیل ‏بیماری پریودنتال یا آسیب به دندان و همچنین پوسیدگی های دندان، از دندان درد شدید زجر می شکند. ‏
در سالهای گذشته متخصصین برای بیمارانی که با این عارضه همراه بودند از پروتزهای دندان و یا اینکه پل ها ‏استفاده می کردند اما با تکنولوژی روز دنیا در این زمینه متخصصین از ایمپلنت دندان برای درمان بیماران ‏استفاده می نمایند.‏

انواع بی‌دندانی و کاربرد ایمپلنت

روش درمانی ایمپلنت تنها برای پر کردن جای خالی دندان روی لثه تجویز نمی‌شود بلکه ایمپلنت یک روش درمانی فوق العاده است که می‌توان از آن برای بهبود طیف گسترده‌ای از مشکلات دندان استفاده کرد.

شکستگی دندان

گاهی اوقات شکستگی دندان‌ها به حدی شدید است که حتی لمینت و باندینگ نیز کمکی به درمان و بهبود دندان شکسته نمی‌کند در این شرایط کشیدن دندان شکسته و ایمپلنت جای خالی آن بهترین روش درمان است.

جای خالی دندان‌ها

مهم نیست جای چند دندان روی لثه شما خالی است با کمک ایمپلنت به راحتی‌ می‌توانید دوباره دندان‌هایی طبیعی و زیبا داشته باشید و بدون دردسر حرف بزنید و غذا بخورید.

دندان‌ مصنوعی لق

همان طور که در مقاله علت لقی دندان مصنوعی فک پایین گفتیم پس از گذشت چند سال از استفاده دندان مصنوعی، استخوان فک تحلیل رفته و دندان مصنوعی نیز لق می‌شود به کمک ایمپلنت می‌توان به راحتی مشکل لقی دندان مصنوعی را برطرف کرد تا دوباره عملکردی مثل روز اول داشته باشد.

مشکلات دندانی

بسیار از بیماری‌های دندان مثل دندان قروچه‌، بهم فشردن دندان‌ها، پوسیدگی، کرم‌خوردگی، عفونت و …. به حدی شدید هستند که درمان‌های متداول دندان‌پزشکی برای درمان این مشکلات تاثیری نخواهند داشت و در این شرایط استفاده از ایمپلنت تنها چاره است.

https://drshamsdentist.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

انواع ایمپلنت دندان

بطورکلی متخصصین دندانپزشک از سه روش کلی برای انجام ایمپلنت دندان استفاده می نمایند که عبارتند از:‏

  1. ایمپلنت اندوستیال Endosteal Implant
  2. ایمپلنت ساب پریوستئال Subperiosteal Implant
  3. ‏Transosteal 

Endosteal‏ ایمپلنتی است که در بخش درونی استخوان جا می گیرد اما ‏subperiosteal‏ زیر بافت لثه و ‏بر روی استخوان آرواره قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با انواع آن به مقاله بررسی انواع روش ایمپلنت دندان مراجعه کنید.

امروزه با تجاربی که متخصصین در این زمینه به دست آورده اند از ‏ایمپلنت ‏subperiosteal‏ به دلیل اینکه در دراز مدت دارای اثرگذاری منفی و همچنین استقامت کمتری ‏نسبت به ایمپلنت های اندوستیال است برای درمان بیماران استفاده می نمایند.

بهتر است بدانید که در ایمپلنت ‏Transosteal‏ مراحل درمانی بین بافت لثه و همچنین استخوان فک صورت می گیرد و علاوه براین این پین ‏تیتانیومی به شکل ( ‏U‏ ) است. امروزه دندانپزشکان از شیوه های متنوع دیگری به منظور اعمال مراحل ایمپلنت ‏استفاده می نمایند که عبارتند از:‏
‏۱) ایمپلنت دندان فوری ۲) ایمپلنت دندان مینی ۳) ایمپلنت میکرو ۴) ایمپلنت زیگوماتیک، هستند.‏





:: بازدید از این مطلب : 385
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: